Oldal: 1 / 1

Modellrepülőgép alapbeállításai

Elküldve: 2025 máj. 21, 09:34 am
Szerző: fromi
Egy modell kitrimmelése unalmas feladatnak tűnik. Mégis, ahhoz, hogy a modell valamennyi tulajdonságát kihasználhassuk, tökéletesen ki kell trimmelnünk azt. Sok repülőgépet "leírnak" amiatt, mert nem voltak rendesen kitrimmelve. Idővel és türelemmel a trimmelés is könnyebbé és elfogadhatóbbá válik.

Az alábbi listám a legáltalánosabb trimmelési problémákról és azok modellre gyakorolt hatását írja le:

A szárny állásszöge túl pozitív
A modell hajlamos az emelkedésre a bal illetve jobb fordulókban.
Amikor egy süllyedésből (zuhanásból) kihúzzuk a gépet, a modell hajlamos emelkedésbe kezdeni ahelyett, hogy szinten repülne.
Teljes gáznál a modell hajlamos emelkedni.


A szárny állásszöge túl negatív
A modell hajlamos a süllyedésre az egész repülés alatt.
A modell viselkedése az ellentéte az előző pontban leírtaknak.


A gép súlypontja túlságosan elöl van
A modell orra hajlamos lebukni a meredek bal és jobb fordulókban.
Az orsók “hordósak” lesznek.


A gép súlypontja túlságosan hátul van
A farkokrész hajlamos “lebillenésre” a fordulók közben.
Az irányítás túlérzékennyé válik.
A gép rosszabbúl viselkedik szélben.
A gép “megugrik” amint széllel szembe fordítjuk.
A modell repülési stabilitása elvész.


Túl nagy lehúzatás
A modell felugrik az egyenes szintrepülésbõl amint a motort hirtelen lekapcsoljuk.
A magassági kormány túlzott felfelé trimmelést igényel szintrepüléskor.

Elégtelen lehúzatás
A modell süllyedni kezd, amint a motort leállítjuk.
Szintrepülésnél nagymértékû lefelé trimmelést igényel a magassági kormány.


Elégtelen jobbra elhúzatás
Meredek emelkedés közben a modell balra és felfelé húz el, miközben veszít a sebességéből.
Egy szaltó (loop) tetején a gép hajlamos balra húzni.


Túlzott jobbra elhúzatás
A viselkedés az előző pontban leírtak ellentéte.


Az egyik szárnyfél túl nehéz
A nehéz szárnyfél hajlamos a külső és belső szaltókból való kihúzásra. A nehéz szárnyfél miatt az egyik oldali csűrőt felfelé, míg a másikat lefelé kell trimmelnünk.


Túl nagy V állás
A modell az oldalkormány kitérésének irányába kezd orsózni.
Az orsók hordósak lesznek.
A modell ki akar orsózni a késrepülésbõl.
A hátonrepülés nehézzé válik.


Túl kicsi V állás
A modell az oldalkormány kitérésével ellentétes irányba kezd orsózni.
Belsõ szaltó közben nehéz a gépet pályán tartani.
Függõleges repülés során a modell veszít stabilitásából.


Ha a modellt nem lehet tökéletesen kitrimmelni, miközben a jelenség valószínû oka fennáll,
ellenõrizzük az alábbiakat:
A felületek nincsenek elvetemedve/csavarodva?
Nincsenek tömítetlen rések a csûrõnél és magassági kormánynál?
A kormányfelületek és szervók csatlakozásánál nincs kotyogás?
Minden szervó visszafordul az eredeti állapotába miközben elengedjük a kormánykarokat?
A rádió jól be van állítva?

Re: Modellrepülőgép alapbeállításai

Elküldve: 2025 jún. 05, 06:21 am
Szerző: Viktor83
Sziasztok!

Van egy 3 méteres kompozit vitorlám, amit egy idős modellező épített. Szeretném kideríteni hogy mílyen szárny-
profillal épűlt. Hogyan lehetne ezt kideríteni? (Az építőjétől sajnos nem tudom megkérdezni). Valamint a szárny balza borítású és a
csűrők valami cellux szerű átlátszó ragasztóval vannak zsanérozva de ezeket cserélnem kellene, mert felválltak. Mílyen ragasztó-
szallag ajánlott erre a célra ami strapabíró és UV álló? A szárny V állásnak kb hány foknak kellene lenni?

Köszönöm!

Re: Modellrepülőgép alapbeállításai

Elküldve: 2025 jún. 06, 09:05 am
Szerző: DASCO
Viktor83 írta: 2025 jún. 05, 06:21 am Sziasztok!

Van egy 3 méteres kompozit vitorlám, amit egy idős modellező épített. Szeretném kideríteni hogy mílyen szárny-
profillal épűlt. Hogyan lehetne ezt kideríteni? (Az építőjétől sajnos nem tudom megkérdezni). Valamint a szárny balza borítású és a
csűrők valami cellux szerű átlátszó ragasztóval vannak zsanérozva de ezeket cserélnem kellene, mert felválltak. Mílyen ragasztó-
szallag ajánlott erre a célra ami strapabíró és UV álló? A szárny V állásnak kb hány foknak kellene lenni?

Köszönöm!
Szia.

A profilt nem lehet sajnos igy megallapitani. Kiveve ha gyari a modell es a gyarto kozze tette anno.
A zsanerozast nyugodtan csinald szeles cellux-al. A regit szedd le. fektisztitoval vagy ragaszto eltavolitasara alkalmas kenceficevel tisztitsd meg a feluleletet (maskulonben nem ragad az uj cellux). Majd eloszor a tetejet csinald meg, hajtsd vissza teljesen a szarnyra a kormany feluletet es johet az aljara is a “zsaner”.

Re: Modellrepülőgép alapbeállításai

Elküldve: 2025 jún. 06, 09:12 am
Szerző: fromi
Profili-vel megközelítően meg lehet határozni, de kell a kontúr.

Re: Modellrepülőgép alapbeállításai

Elküldve: 2025 jún. 06, 12:38 pm
Szerző: DASCO
fromi írta: 2025 jún. 06, 09:12 am Profili-vel megközelítően meg lehet határozni, de kell a kontúr.
Ezzel azert vitatkoznek. Az adott profil %-ban valo vekonyitasa vagy vastagitasa mar rogton torzitja a kepet.
Illetve ott van jo peldanak az E205 es az E193 profilok. Olyan minimal kulombseg vannkoztuk, h egy atlagos modellezo siman elsiklik felette. Vagy az AG profilok. Ember legyen a talpan aki ranezesre kulombseget tesz kozottuk :)

Re: Modellrepülőgép alapbeállításai

Elküldve: 2025 jún. 06, 12:43 pm
Szerző: fromi
hat nem ranezesre kell, hanem a szoftverre bizni a keresest az adatbazisban

Re: Modellrepülőgép alapbeállításai

Elküldve: 2025 jún. 06, 03:55 pm
Szerző: Viktor83
Köszönöm a válaszokat!

Megpróbálom a profilt valahogy lemásolni és felrakni ide. Nem gyári gép, egy idős modellező építette rajz alapján.
A celluxal kapcsolatban kérdezném hogy bírja az UV- sugarat, nem fog elöregedni?

Üdv!

Re: Modellrepülőgép alapbeállításai

Elküldve: 2025 jún. 06, 06:10 pm
Szerző: fromi
szezon elején meghajtogatod, ha nem reped, akkor meg jó. Amúgy 5 évig min. ki fogja bírni. Ha meg kezd törni, akkor csere... nem egy nagy tétel