Modellrepülőgép alapbeállításai
Elküldve: 2025 máj. 21, 09:34 am
Egy modell kitrimmelése unalmas feladatnak tűnik. Mégis, ahhoz, hogy a modell valamennyi tulajdonságát kihasználhassuk, tökéletesen ki kell trimmelnünk azt. Sok repülőgépet "leírnak" amiatt, mert nem voltak rendesen kitrimmelve. Idővel és türelemmel a trimmelés is könnyebbé és elfogadhatóbbá válik.
Az alábbi listám a legáltalánosabb trimmelési problémákról és azok modellre gyakorolt hatását írja le:
A szárny állásszöge túl pozitív
A modell hajlamos az emelkedésre a bal illetve jobb fordulókban.
Amikor egy süllyedésből (zuhanásból) kihúzzuk a gépet, a modell hajlamos emelkedésbe kezdeni ahelyett, hogy szinten repülne.
Teljes gáznál a modell hajlamos emelkedni.
A szárny állásszöge túl negatív
A modell hajlamos a süllyedésre az egész repülés alatt.
A modell viselkedése az ellentéte az előző pontban leírtaknak.
A gép súlypontja túlságosan elöl van
A modell orra hajlamos lebukni a meredek bal és jobb fordulókban.
Az orsók “hordósak” lesznek.
A gép súlypontja túlságosan hátul van
A farkokrész hajlamos “lebillenésre” a fordulók közben.
Az irányítás túlérzékennyé válik.
A gép rosszabbúl viselkedik szélben.
A gép “megugrik” amint széllel szembe fordítjuk.
A modell repülési stabilitása elvész.
Túl nagy lehúzatás
A modell felugrik az egyenes szintrepülésbõl amint a motort hirtelen lekapcsoljuk.
A magassági kormány túlzott felfelé trimmelést igényel szintrepüléskor.
Elégtelen lehúzatás
A modell süllyedni kezd, amint a motort leállítjuk.
Szintrepülésnél nagymértékû lefelé trimmelést igényel a magassági kormány.
Elégtelen jobbra elhúzatás
Meredek emelkedés közben a modell balra és felfelé húz el, miközben veszít a sebességéből.
Egy szaltó (loop) tetején a gép hajlamos balra húzni.
Túlzott jobbra elhúzatás
A viselkedés az előző pontban leírtak ellentéte.
Az egyik szárnyfél túl nehéz
A nehéz szárnyfél hajlamos a külső és belső szaltókból való kihúzásra. A nehéz szárnyfél miatt az egyik oldali csűrőt felfelé, míg a másikat lefelé kell trimmelnünk.
Túl nagy V állás
A modell az oldalkormány kitérésének irányába kezd orsózni.
Az orsók hordósak lesznek.
A modell ki akar orsózni a késrepülésbõl.
A hátonrepülés nehézzé válik.
Túl kicsi V állás
A modell az oldalkormány kitérésével ellentétes irányba kezd orsózni.
Belsõ szaltó közben nehéz a gépet pályán tartani.
Függõleges repülés során a modell veszít stabilitásából.
Ha a modellt nem lehet tökéletesen kitrimmelni, miközben a jelenség valószínû oka fennáll,
ellenõrizzük az alábbiakat:
A felületek nincsenek elvetemedve/csavarodva?
Nincsenek tömítetlen rések a csûrõnél és magassági kormánynál?
A kormányfelületek és szervók csatlakozásánál nincs kotyogás?
Minden szervó visszafordul az eredeti állapotába miközben elengedjük a kormánykarokat?
A rádió jól be van állítva?
Az alábbi listám a legáltalánosabb trimmelési problémákról és azok modellre gyakorolt hatását írja le:
A szárny állásszöge túl pozitív
A modell hajlamos az emelkedésre a bal illetve jobb fordulókban.
Amikor egy süllyedésből (zuhanásból) kihúzzuk a gépet, a modell hajlamos emelkedésbe kezdeni ahelyett, hogy szinten repülne.
Teljes gáznál a modell hajlamos emelkedni.
A szárny állásszöge túl negatív
A modell hajlamos a süllyedésre az egész repülés alatt.
A modell viselkedése az ellentéte az előző pontban leírtaknak.
A gép súlypontja túlságosan elöl van
A modell orra hajlamos lebukni a meredek bal és jobb fordulókban.
Az orsók “hordósak” lesznek.
A gép súlypontja túlságosan hátul van
A farkokrész hajlamos “lebillenésre” a fordulók közben.
Az irányítás túlérzékennyé válik.
A gép rosszabbúl viselkedik szélben.
A gép “megugrik” amint széllel szembe fordítjuk.
A modell repülési stabilitása elvész.
Túl nagy lehúzatás
A modell felugrik az egyenes szintrepülésbõl amint a motort hirtelen lekapcsoljuk.
A magassági kormány túlzott felfelé trimmelést igényel szintrepüléskor.
Elégtelen lehúzatás
A modell süllyedni kezd, amint a motort leállítjuk.
Szintrepülésnél nagymértékû lefelé trimmelést igényel a magassági kormány.
Elégtelen jobbra elhúzatás
Meredek emelkedés közben a modell balra és felfelé húz el, miközben veszít a sebességéből.
Egy szaltó (loop) tetején a gép hajlamos balra húzni.
Túlzott jobbra elhúzatás
A viselkedés az előző pontban leírtak ellentéte.
Az egyik szárnyfél túl nehéz
A nehéz szárnyfél hajlamos a külső és belső szaltókból való kihúzásra. A nehéz szárnyfél miatt az egyik oldali csűrőt felfelé, míg a másikat lefelé kell trimmelnünk.
Túl nagy V állás
A modell az oldalkormány kitérésének irányába kezd orsózni.
Az orsók hordósak lesznek.
A modell ki akar orsózni a késrepülésbõl.
A hátonrepülés nehézzé válik.
Túl kicsi V állás
A modell az oldalkormány kitérésével ellentétes irányba kezd orsózni.
Belsõ szaltó közben nehéz a gépet pályán tartani.
Függõleges repülés során a modell veszít stabilitásából.
Ha a modellt nem lehet tökéletesen kitrimmelni, miközben a jelenség valószínû oka fennáll,
ellenõrizzük az alábbiakat:
A felületek nincsenek elvetemedve/csavarodva?
Nincsenek tömítetlen rések a csûrõnél és magassági kormánynál?
A kormányfelületek és szervók csatlakozásánál nincs kotyogás?
Minden szervó visszafordul az eredeti állapotába miközben elengedjük a kormánykarokat?
A rádió jól be van állítva?