Re: Hajó modellező tanfolyam.
Elküldve: 2025 szept. 24, 09:43 am
10.) Most már építsünk is valamit... például egy-két pótakkumulátort ...2.rész
A munkát a csatlakozón lévő kábelek méretre vágásával kezdjük A meglévő, gyári akkumulátor kábelhossza a kiindulási alap, de itt lehetőség van a változtatásra is. Ha a modell üzemeltetésekor nagyon rövid, vagy hosszú volt az akkumulátor vezetéke, és ez gondot okozott, akkor ezen most módosíthatunk. Ez esetben viszont "bele kell próbálni" a hajóba az új kábelhosszal szerelt akkut, nehogy egy használhatatlan meghajtó akkut barkácsoljunk, aminek pl. el se éri a kábele a szabályzó csatlakozóját!

A kábelek végeit lecsupaszítjuk (blankoljuk), megsodorjuk és kis fülecskébe vissza hajtjuk. Így elég sok ónt tud felvenni a mechanikailag is szilád forrasztásos kötéshez. Mert ugyan az akkut nem lenne szabad a kábeleknél fogva mozgatni, a csatlakozót széthúzni stb...de ettől még mindenki ezt csinálja, így jobb ha a nagyobb terhelést is elviseli a majdani kötés.

A visszahajtott kis füleket vonjuk be ónnal. Bekapcsoljuk a pákát. A felmelegedett páka csúcsát a pákatisztítóval megtisztítsuk, aztán érintsük hozzá az ónhuzal végéhez így felvéve egy kis csepp olvadt ónt, majd ezt a cseppet helyezzük a vezeték végén lévő fülre. Egy-két másodperc és a forró, folyékony ón befutja a fület. Ekkor vegyük el a pákát. Ha valaki most forraszt életében először, akkor hulladék vezeték darabokon gyakoroljon egy kicsit az éles "bevetést" megelőzően.

Az akkumulátor mindkét végét csiszológéppel (csiszolóvászonnal) tisztítsuk meg. A fémek többsége oxidálódik a levegőn, és hiába néznek ki tisztának az új akkumulátor-cella csatlakozó felületei, azok bizony oxidálódottak. Az alábbi fotón a bal oldali a csiszolt a jobb oldali a csiszolatlan felületű elektróda. A bronzkefével távolítsuk el a csiszolás szemcséit. Kézzel soha ne érjünk a felülethez, mert a bőrről leváló zsír nagyon lerontja a forrasztás minőségét.

Az akkut fogjuk be a csipeszbe, hogy ne tudjon eldőlni a forrasztáskor. A forrasztandó felületet kenjük be egy kis folyasztószerrel. A felmelegített és letisztított pákahegyre olvaszunk rá egy kevés ónt és ezt a folyékony fémet (ónt) a pákaheggyel vigyük fel a felületre. Először sercegni fog kicsit, az elpárolgó folyasztószer miatt, majd az ón szépen, egyenletesen befedi a felületet, szétterül. Az egész folyamat maximum 2-3 másodpercig tartson. Ha valami miatt nem lett sikeres az ón felvitele, a következő próbálkozás előtt várjuk meg míg teljesen lehül az akkumulátor, mivel még ezzel a hősokk eljárással is felmelegszik kissé! Az akkumulátor mindkét végén lévő elektródokat vonjuk be ónnal.

Az ónozás után hagyjuk lehűlni az akkumulátort, majd jöhet az akkucella és a vezetékek egymáshoz forrasztása. Tegyük a vezeték végét -az előzőekben felvitt óncseppet- az akkumulátor beónozott elektródájára és a meleg, tisztított pákaheggyel olvasszuk össze őket. Ez esetben is tartsuk a 2-3 másodperces időt. Arra sem árt ügyelni, hogy a megfelelő vezetéket forrasszuk az adott elektródára. Esetünkben a negatív elektródára (-) a feketét, a pozitívra(+) a pirosat.

El is készült az új akkumulátorunk. Akár be is szerelhetnénk a hajómodellbe és irány a víz ... De ne feledkezzünk meg róla, hogy a hajómodellben mindig van víz, vagy vízpára! Ez korróziót okoz! Az akkut különféle mechanikai hatások is érik, ezek ellen is jó lenne egy kis védelem. Ezért a kész akkumulátort "becsomagoljuk"! Először üvegszálas ragasztóval (DuckTape) rögzítjük a vezetékeket az akkutesthez, majd az egyik vég felé behajtjuk őket és ezt is rögzítjük. Ez a módszer tehermentesíti a forrasztásokat, megelőzve azok szakadását, letörését.


Az akku végeit hosszirányban feltekert szigetelő szalaggal lefedjük ...

Végül ráhúzunk és melegítünk egy zsugorcsövet (vagy körbe tekerhetjük a szigetelő szalaggal is). Ha a zsugorcső 4-6 mm-el hosszabb mint az akkumulátor szépen rá fog hajlani a végeire is. Ezzel elkészült az új 800 mAh kapacitású, 7,4 Volt üzemfeszültségű Li-Ion akkumulátorunk. Mérjük le (18.99 gramm) és töltjük fel teljesen. Ha véletlenül felcseréltük a polaritást (rossz helyre forrasztottuk a vezetékeket) vagy a forrasztás hibája, vezetékszakadás, vagy csatlakozó hiba miatt nem tölthető fel az akkumulátor az most ki fog derülni. A hiba okát nyomozzuk ki és javítsuk!

A több cellás akkupakkok esetében is ugyanígy járunk el az egyes akkumulátorcellák összekötésénél.
Nincs más hátra, irány a víz, de most már sokkal tovább tarthat a játék, az úsztatás, a verseny, hála az újonnan készített pótakummulátoroknak!

A munkát a csatlakozón lévő kábelek méretre vágásával kezdjük A meglévő, gyári akkumulátor kábelhossza a kiindulási alap, de itt lehetőség van a változtatásra is. Ha a modell üzemeltetésekor nagyon rövid, vagy hosszú volt az akkumulátor vezetéke, és ez gondot okozott, akkor ezen most módosíthatunk. Ez esetben viszont "bele kell próbálni" a hajóba az új kábelhosszal szerelt akkut, nehogy egy használhatatlan meghajtó akkut barkácsoljunk, aminek pl. el se éri a kábele a szabályzó csatlakozóját!
A kábelek végeit lecsupaszítjuk (blankoljuk), megsodorjuk és kis fülecskébe vissza hajtjuk. Így elég sok ónt tud felvenni a mechanikailag is szilád forrasztásos kötéshez. Mert ugyan az akkut nem lenne szabad a kábeleknél fogva mozgatni, a csatlakozót széthúzni stb...de ettől még mindenki ezt csinálja, így jobb ha a nagyobb terhelést is elviseli a majdani kötés.
A visszahajtott kis füleket vonjuk be ónnal. Bekapcsoljuk a pákát. A felmelegedett páka csúcsát a pákatisztítóval megtisztítsuk, aztán érintsük hozzá az ónhuzal végéhez így felvéve egy kis csepp olvadt ónt, majd ezt a cseppet helyezzük a vezeték végén lévő fülre. Egy-két másodperc és a forró, folyékony ón befutja a fület. Ekkor vegyük el a pákát. Ha valaki most forraszt életében először, akkor hulladék vezeték darabokon gyakoroljon egy kicsit az éles "bevetést" megelőzően.
Az akkumulátor mindkét végét csiszológéppel (csiszolóvászonnal) tisztítsuk meg. A fémek többsége oxidálódik a levegőn, és hiába néznek ki tisztának az új akkumulátor-cella csatlakozó felületei, azok bizony oxidálódottak. Az alábbi fotón a bal oldali a csiszolt a jobb oldali a csiszolatlan felületű elektróda. A bronzkefével távolítsuk el a csiszolás szemcséit. Kézzel soha ne érjünk a felülethez, mert a bőrről leváló zsír nagyon lerontja a forrasztás minőségét.
Az akkut fogjuk be a csipeszbe, hogy ne tudjon eldőlni a forrasztáskor. A forrasztandó felületet kenjük be egy kis folyasztószerrel. A felmelegített és letisztított pákahegyre olvaszunk rá egy kevés ónt és ezt a folyékony fémet (ónt) a pákaheggyel vigyük fel a felületre. Először sercegni fog kicsit, az elpárolgó folyasztószer miatt, majd az ón szépen, egyenletesen befedi a felületet, szétterül. Az egész folyamat maximum 2-3 másodpercig tartson. Ha valami miatt nem lett sikeres az ón felvitele, a következő próbálkozás előtt várjuk meg míg teljesen lehül az akkumulátor, mivel még ezzel a hősokk eljárással is felmelegszik kissé! Az akkumulátor mindkét végén lévő elektródokat vonjuk be ónnal.
Az ónozás után hagyjuk lehűlni az akkumulátort, majd jöhet az akkucella és a vezetékek egymáshoz forrasztása. Tegyük a vezeték végét -az előzőekben felvitt óncseppet- az akkumulátor beónozott elektródájára és a meleg, tisztított pákaheggyel olvasszuk össze őket. Ez esetben is tartsuk a 2-3 másodperces időt. Arra sem árt ügyelni, hogy a megfelelő vezetéket forrasszuk az adott elektródára. Esetünkben a negatív elektródára (-) a feketét, a pozitívra(+) a pirosat.
El is készült az új akkumulátorunk. Akár be is szerelhetnénk a hajómodellbe és irány a víz ... De ne feledkezzünk meg róla, hogy a hajómodellben mindig van víz, vagy vízpára! Ez korróziót okoz! Az akkut különféle mechanikai hatások is érik, ezek ellen is jó lenne egy kis védelem. Ezért a kész akkumulátort "becsomagoljuk"! Először üvegszálas ragasztóval (DuckTape) rögzítjük a vezetékeket az akkutesthez, majd az egyik vég felé behajtjuk őket és ezt is rögzítjük. Ez a módszer tehermentesíti a forrasztásokat, megelőzve azok szakadását, letörését.
Az akku végeit hosszirányban feltekert szigetelő szalaggal lefedjük ...
Végül ráhúzunk és melegítünk egy zsugorcsövet (vagy körbe tekerhetjük a szigetelő szalaggal is). Ha a zsugorcső 4-6 mm-el hosszabb mint az akkumulátor szépen rá fog hajlani a végeire is. Ezzel elkészült az új 800 mAh kapacitású, 7,4 Volt üzemfeszültségű Li-Ion akkumulátorunk. Mérjük le (18.99 gramm) és töltjük fel teljesen. Ha véletlenül felcseréltük a polaritást (rossz helyre forrasztottuk a vezetékeket) vagy a forrasztás hibája, vezetékszakadás, vagy csatlakozó hiba miatt nem tölthető fel az akkumulátor az most ki fog derülni. A hiba okát nyomozzuk ki és javítsuk!
A több cellás akkupakkok esetében is ugyanígy járunk el az egyes akkumulátorcellák összekötésénél.
Nincs más hátra, irány a víz, de most már sokkal tovább tarthat a játék, az úsztatás, a verseny, hála az újonnan készített pótakummulátoroknak!