7.) Mert a méret(arány) a lényeg
Miután általánosságban áttekintettük a hajómodellező karrier kezdeti lépéseit foglalkozzunk kicsit a részletekkel is.
Az élethű hajók modelljei egy létező hajó kicsinyített másai. Illetve technikailag ide sorolhatóak azok a "fantázia" hajók is, amik ugyan csak modellben léteznek, de kivitelük, jellegük miatt akár létezhetne ilyen "igazi" hajó is. A mintául szolgáló "igazi" hajót "főkivitel"-nek szoktuk nevezni és ennek kicsinyített mása a modell.
Az első dolog amit el kell döntenünk az a
méretarány! Ez az az arányszám , ami megadja, hogy a modell hányszor kisebb az eredeti szerkezetnél. Ha a modell M 1:50 méretarányú, az annyit jelent, hogy minden hossz mérete (!!!) 50-ed része az eredetinek. Itt különös jelentősége van a "hossz" kitételnek , ezzel még később alaposabban is foglalkozunk!
Elméletileg bármilyen méretarány választható akár olyan extremitások is mint az M 1:23,5, ennek elvi matematikai, fizikai akadálya nincs. Viszont a jól használható méretarányok sokkal kötöttebbek. A méretarány megválasztásával nagyon sok mindent eldöntünk, messzire kiható következményei vannak, amiket sok Modellező Kolléga sajnos nem vesz figyelembe. Nagyon sok modell reked meg félkész állapotban a rosszul megválasztott méretarány miatt.
Választhatunk a műszaki életből ismert (szabványos) méretarányokat M 1:2 , 5, 10, 20, 50, 100, stb... illetve makettezés területén használatosakat M 1:24, 32, 35, 48, 72, 144, 700 stb.... vagy a vasútmodellezés területén használatosakat is M 1: 20, 32, 45, 87, 120 stb.... is! Mint látható a makettezés , modellezés területén használatos méretarányok a legkevésbé sem fedik a műszaki szabványokat. Ennek az az oka, hogy a jól megválasztott méretarány meghálálja magát a költségek, idő, tárolhatóság stb... területén, és a kialakult méretarányok ennek megfelelően nagyon alapos tervezés, megfontolás eredményei!
Válasszunk méretarányt egy gyakorlati példával: Legyen a modellünk Főkivitele az "S.M.S. Leitha" monitor! A hajó hossza Lfk=50,5 méter. Gondolkodjunk el, hogy mekkora helyünk van hajót építeni? Mekkora az autónk csomagtartója amiben szállítani szeretnénk? Mennyi funkcionális elemet (R/C távirányítás, lövegtorony mozgatás, világítás stb...) szeretnénk beépíteni? Tegyük fel van egy Skoda Fabia kisautónk ennek 716 mm hosszú a csomagtere, tehát a szállítóláda max 700 mm hosszú lehet abba belefér egy 650 mm hosszú modell. Végül is ez a méret még egy íróasztalon kezelhető, megépíthető. Vegyük a modell hosszát Lm=650mm -nek. A főkivitel hosszából és a tervezett hajó hosszból meg is kapjuk a méretarányt M 1:77,69 (50500/650 mm). Ezzel az a baj, hogy minden alkatrész, minden hosszméretét ezzel kell osztani, és 77,69-el számolni elég nyűgös lesz. Válasszunk valami praktikusabbat! Jó lehet az 1:75, 1:100 a makettezők 1:72 méretaránya, vagy vasútmodellezés területéről az 1:87. A két utóbbinak előnye, hogy rengeteg kiegészítő (figura) szerezhető be készen, félkészen ezekben a méretarányokban igen sok munkát megspórolva a modellezőnek.
Mi most az M1:100-at fogjuk választani (hogy a példaszámításokat egyszerűsítsük).
Mivel jár ez a választás??? A modell hossza Lm=Lfk/100= 505 mm lesz. Ez egy jól kezelhető, szállítható "fél méteres" példány! A hajó szélessége Bfk=8,65 m ebből a modell szélessége Bm= 86,5 mm. DE (mert mindig van egy DE!!!) nézzük a többi adatot! A főkivitel merülése Hfk=1300 mm ebből a modellé Hm=13 mm . Ez bizony nem sok! A főkivitel vízkiszorítása Mfk=367,35 Tonna (367350 kg) amiből a modellünk vízkiszorítása (össztömege) Mm=0,367 Kg.
Tehát egy 505 mm hosszú, 86,5 mm széles hajót kellene kihozni 367 gramm-ból! Gyors kalkuláció: Akku (2x18650 LiIon)=100 gramm motorok (2x380 méretű)=140 gramm szabályzó (2x15)=30 gramm vevő = 15 gramm kormányszervő = 9 gramm ... most tartunk 294 grammnál és még nem számoltunk a tönkcsövek, hajócsavarok, kormánymű, hajótest, felépítmény stb...-vel. Ez így biztos nem lesz jó!
Három megoldási lehetőség áll előttünk:
1.) Maradunk az M 1:100 méretaránynál és speciális könnyű anyagokat, R/C elemeket alkalmazunk (kisebb LiPo akku, 130-as motor, 2 mm balsa építés stb...) ezt kezdő hajómodellezőnek semmiképp nem ajánlom. Tipikus esete a túl kicsi modellnek, ami nem lehetetlen feladat, de inkább a rutinos modellezők izgalmas, buktatókkal teli kihívása. Egy kezdő modellező esetében biztos kudarc lesz a vége.
2.) Másik méretarányt választunk (erről a folytatásban)
3.) Csalunk a hajó merülésével! Az M 1:100-hoz tartozó 13 mm merülést megváltoztatjuk 20 mm-re és máris 564 gramm lehet az össztömegünk!!! Ez a kis 7 mm-es csalás ennyit számít!!! Igaz így nem teljesen scale/élethű a hajó, de a vízvonal alatti rész nem látszik, ezért nem változtatja meg a hajó alapvető jellegét úszás közben.
Nézzük a alaposabban a 2. pontban említett méretarány megváltoztatást! Legyen a M 1:87. Ebből az adataink
Hossz: Lm= 580 mm
Szélesség: Bm= 99,4 mm
Merülés: Hm= 14,9 mm
Vízkiszorítás: Mm= 557 gramm!
Ez már megvalósíthatónak tűnik, különösen ha a 2. és 3. lehetőséget mixeljük és Hm=14,9 mm számított merülésen csalunk kicsit Hm=17 mm-re, így már Mm= 635 gramm lehet az össztömegünk.
Lám-Lám még egy vágást nem tettünk az alapanyagon és máris kiderült, hogy ha az M 1:100 léptéket válasszuk akkor vagy nagyon nehéz dolgunk lesz, de valószínűbb, hogy ebből soha nem lesz normális modell, vagy inkább semmilyen se, de ha csak kicsit arrébb lőjük be a méretarányt M1:87-re már legalább van reményünk a sikerre, plusz a H0 vasútmodell kínálatból (ez az 1:87) rengeteg kiegészítőt, figurát stb... is felhasználhatunk.
És ha a méretarányt M 1:72-re választjuk? Nos akkor a modell hossza lm=701 mm és ha hosszávesszük még szállítóládát is nem férünk be a Skoda Fábia csomagtartóba hosszában

Természetesen erre is van megoldás: venni kell egy nagyobb autót (és mielőtt valaki azt hinné, hogy ez vicc, hát nem az! Megtörtént már az ilyesmi hajómodellezőknél !!) , tegyük a hátsó ülésre, tetőbox stb....
Remélem ez a példa jól szemléltette mennyire fontos már a legelején jól megfontolni a méretarány kérdést, és elvégezni pár számítást, figyelembe venni lehetőségeinket.....
(folyt.köv.)