Távirányitás alapjai
Elküldve: 2025 jún. 11, 08:53 am
Gyakran tapasztalom, hogy a nem teljesen tiszta, hogyan működnek egyes dolgok, igy megpróbálom összeszedni az alapelveket. Ha van köztetek elektroműszerész, javítson ki bátran, egészítse ki az információkat tisztább kép érdekében.
Távirányító
Távirányító lévén elektromechanikus eszköz, mely a mechanikus állapotokat rögzíti, és azokat az állapotokat elektromos jelekké alakítja át. Ezeket az analóg jeleket az MCU (Microcontroller Unit - beépített mikroszámítógép) átalakítja digitális jelekké, és ezekkel dolgozik a továbbiakban, előállítja a kimeneti jeleket, amit utána elküldi az RF-modulnak (Radio Frequency module), mely bizonyos protokoll szerint rádióhullám formájában sugározza azokat.
A karok, csuszkák állapotának értelmezése kissé eltér, ugyanis, ebben az esetben nem elég a végállások értelmezése. Szükség van a köztes feszültség értékekre is. Ehhez, lényegében 2 fajta megoldás létezik: potméter, vagyis variálható ellenállású és HAL (nem pikkelyes) szenzor alapú. Mindkettő feszültség adatokat továbbit az MCU analóg-digitális konverter (Analog Digital Converter - ADC) felé alacsony és magas jelszint között (általában 0-5V, de léteznek energiatakarékosabb csipek, melyeknél a magas jelszint 3.6 illetve 1.8V). Az ADC ezt az értéket fogadja, és átalakítja 8-12 hosszú bináris számmá (10 bit 1024 feszültség érték tárolására elegendő). Az ADC rendszeresen leolvassa a feszültség értékeket - ezt hívják mintavételezési frekvenciának. Ez kb. a fele az MCU frekvenciájának.
Mivel nincs két egyforma potméter/HAL-szenzor, ezért néha-néha, de legalább a szezon elején illetve firmware frissítése után érdemes kalibrálni a karokat/csuszkákat, vagyis megfeleltetésbe hozni a karok helyzetét/a kialakult feszültségértékeket a digitális megfelelőjéhez. A kalibrálás általában 3 pontot érint: alsó-, felső- és közép-állás.
Egy régi barátunk: 9x távirányitó kapcsolási rajzán próbáljátok megtalálni, mi merre van.
RC távirányítás eszközei
Távirányító
Távirányító lévén elektromechanikus eszköz, mely a mechanikus állapotokat rögzíti, és azokat az állapotokat elektromos jelekké alakítja át. Ezeket az analóg jeleket az MCU (Microcontroller Unit - beépített mikroszámítógép) átalakítja digitális jelekké, és ezekkel dolgozik a továbbiakban, előállítja a kimeneti jeleket, amit utána elküldi az RF-modulnak (Radio Frequency module), mely bizonyos protokoll szerint rádióhullám formájában sugározza azokat.
- Kapcsolók, karok állásának értelmezése
A karok, csuszkák állapotának értelmezése kissé eltér, ugyanis, ebben az esetben nem elég a végállások értelmezése. Szükség van a köztes feszültség értékekre is. Ehhez, lényegében 2 fajta megoldás létezik: potméter, vagyis variálható ellenállású és HAL (nem pikkelyes) szenzor alapú. Mindkettő feszültség adatokat továbbit az MCU analóg-digitális konverter (Analog Digital Converter - ADC) felé alacsony és magas jelszint között (általában 0-5V, de léteznek energiatakarékosabb csipek, melyeknél a magas jelszint 3.6 illetve 1.8V). Az ADC ezt az értéket fogadja, és átalakítja 8-12 hosszú bináris számmá (10 bit 1024 feszültség érték tárolására elegendő). Az ADC rendszeresen leolvassa a feszültség értékeket - ezt hívják mintavételezési frekvenciának. Ez kb. a fele az MCU frekvenciájának.
Mivel nincs két egyforma potméter/HAL-szenzor, ezért néha-néha, de legalább a szezon elején illetve firmware frissítése után érdemes kalibrálni a karokat/csuszkákat, vagyis megfeleltetésbe hozni a karok helyzetét/a kialakult feszültségértékeket a digitális megfelelőjéhez. A kalibrálás általában 3 pontot érint: alsó-, felső- és közép-állás.
Egy régi barátunk: 9x távirányitó kapcsolási rajzán próbáljátok megtalálni, mi merre van.
RC távirányítás eszközei